23.12.2009

*//Når en pepperkakebaker baker....\\*

GOD JUL!


HO HO!
Da var det på tide med det sedvanlige..god jul og godt nyttår....innlegget i bloggen.
I år har jeg virkelig slått på stortromma og bakt tre sorter, vel, to om brente mandler ikke inngår i selve bakekunsten. Men om jeg så får si det selv ble det riktig så bra...prøvde å forevige både mandler og pepperkaker på best mulig måte. Jeg og Aud Helen brukte type 1 time på å pynte 10 pepperkaker. Til slutt sier hun.." MÅ æ pynt fleir no eller?"...tror vi begge satt med samme følelsen. Men gjett om det ble riktig nydelige pepperkaker (om jeg igjen må si det selv). Bakte også risboller som ble rimelig vellykket, ikke for mye ris og ikke for mye sjokolade. Jeg husket at det var ett eller annet spesielt som skulle i disse risbollene og slo derfor til meg gelatin, som jeg mente å huske skulle i disse. Delfia fett er vel ikke helt det samme som gelatin? Klarte til slutte å karre meg på butikken å handle Delfia, det etter å ha gått innom butikken tre - fire ganger for å kjøpe ting jeg hadde glemt.

Her har du mandlene i et fiffig Norgesglass...

Vi har handlet inn ribbe og tilbehør til en stor gullmedalje....mamma og Kjell kommer i morra formiddag, så som seg se og bør for oss trøndere er det ribbe som er julekost.

Juletreet er også kommet på fot og pyntet, foruten den "blanke stjerne". Julegardiner er også innkjøpt...gulvene er støvsuga:P Må vel kanskje dra fort over dem....peise med grønnsåpe slik at det gir en liten illusjon om rundvask. Hvem er det som rundvasker i år 2009? De over 50? Jeg tørker støv og vasker, men vegger og tak ...ja, det er et annet kapittel.

I morgen på denne tid ruller vi vel fra bordet, mette og ekle...litt færre gaver å bekymre seg for i år..føler det blir mindre og mindre for hvert år jeg...ettersom man legger til et år. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er moro med pakker, så lenge de er fornuftige og kan brukes til noe fornuftig. Har enda ikke nådd stadiet hvor jeg synes det er kjekt med gaver som kan brukes opp (les: sokker, såpe o.l.)

Da ønsker jeg deg og dine en fin lillejulaften! Kos dæ!

Ingen kommentarer: