21.11.2009

En klage blir til en invitasjon!

Jeg er nok av den typen som til tider lar meg irritere, ikke nødvendigvis av små ting, eller store for den saks skyld. Her er saken:

Torsdag.
Jeg er hjemme alene, mens min bedre halvdel er på fest og tenker at jeg kan jo legge meg litt tidlig, siden jeg faktisk må opp stygg tidlig (om du ikke allerede har fått det med deg). Kryper til sengs, litt senere enn planlagt, rundt midnatt, og lukker øynene. Men hva er det jeg hører? Latter, roping...dører som slamres og noen som banker i vegger/tak og gulv (en av delene i alle fall). Jeg kjenner at det irriterer meg litt, men stikker fingrene i øra og snur meg den andre veien. Etterhvert sovner jeg.

Fredag.
Jeg er ikke hjemme alene, min bedre halvdel sitter ved siden av meg i sofaen og flirer til ett eller annet på tvn. De under oss (les de samme som snudde leilligheten opp ned torsdag) har fest. Bassen dunker lett i gulvet. Helt greit, tenker jeg. Klokka er jo tross alt ikke mer enn 23.30, og det er jo også tross alt fredag. Jeg sovner på sofaen og tenker at jeg burde nok finne senga. Rundt halv ett kryper jeg til sengs...kanskje litt tidlig, men heller sove i seng enn på vond sofa....Bassens rytmiske dunk har ebbet ut og jeg sovner med nesa i boka. Klokka 04.00!! våkner jeg av at noen griseler...jeg skvetter til og lukker vinduet. Men, hva er det jeg hører? Joda...rytmiske dunk finner veien til soverommet. Jeg kjenner at det hadde vært godt å sove litt...klokka fire er litt? tidlig å stå opp en lørdag. Jeg snur meg til alle retninger, dyna over hode, fingre i øra. Det funker ikke. Jeg står opp og gjør et privat ærend, før jeg gir senga og bassen en ny sjanse. Da jeg skjønner at dette ikke går....står jeg resolutt opp og kler på meg, går ut døra og ned til etasjen under. Men jeg skal være grei..jeg ringer på døra..

...jeg hører lyder..jeg hører noen sier "OPS"...noen nærmer seg døra. Den åpnes...to fulle menn ser i mot meg...."Hei...Unnskyld meg, men dere kunne ikke dempet musikken litt. Dere skjønner at vi har soverom rett ovenfor og den bassen kjennes godt i gulvet?". Forklarer dette ganske inngående, usikker på om det går inn. Musikken slås av og de beklager litt....jeg sier "klokka er jo tross alt halv fem..."..det hadde visst noen gått glipp av. Det hele ender med at de inviterer seg selv på fest hos oss i kveld...haha...da jeg høflig sier.."tja, jeg vet ikke helt, det blir nok litt fullt"....tror du ikke at jeg blir invitert til dem. Plassmangel skal det ikke stå på. Jeg må le litt...jeg sier takk og tusler, trøtt, opp til senga.....

Klokka nærmer seg fem og jeg får ikke sove...skravlingen nedenunder blir høyere..det går kanskje 20 minutt, og DER kom bassen på igjen. Jeg vrir meg i ytterligere en halvtime før Ole Blund tar meg.

Jeg bryr meg ikke alltid om små ting, eller store for den saks skyld, men søvn er ganske hellig...jeg har allerede forfattet et lite klagebrev i hodet. Vi får se. Jeg synes det er helt greit at det kan bli ganske sent på fredager og lørdager. Det har jeg forståelse for. Men innenfor rimelighetens grenser. Så får vi se om bassen holder meg våken flere netter...i natt blir det vel ikke et problem dog...for her skal det spilles så høy musikk at veggene der nede ramler sammen slik at de ikke kan bankes i....taket kan ramle ned i huet på dem, slik at de ikke kan slå i veggen..gulvet..ja, om vegger og tak ramler sammen regner jeg med at gulvet farer i samme slengen, så det er ingen bekymring.

Det er stille før stormen.....

1 kommentar:

Anonym sa...

veldig interessant, takk