22.05.2008

Ting jeg ikke gjør så ofte, del 1: renser fisk!

Først og fremst må jeg rekke en stor takk til min kjære far og beriket mitt liv med denne frosne ørreten en dag i mai..(eller var det november?). Uansett - her sto jeg da i morrest med en kniv i hånda og en steik dau, stirrende ørret på benken. Hvordan skulle jeg gripe ann denne situasjonen..jo, det første jeg gjorde var å skjære av det ekle hodet. Jeg følte ørreten stirre på meg, så dette kunne jeg ikke ha noe av. Det var ikke så ille, men det var litt ekkelt å skjære rundt gjellene og høre at det knakk i noen ben her og der...Videre må jo buken åpnes, og det var med skrekkblandet fryd jeg skjærte buken åpen. Det rant ut litt blod og annet gørr som jeg da løp til vasken for å skylle vekk. På ett eller annet tidspunkt fant jeg frem kokeboka mi for å finne ut hvordan man skal "partere" en fisk på en ok måte. Det eneste fornuftige jeg fant ut av den var at jeg måtte ta ut ryggbeinet. Etter å ha plukket ut litt av det du kan se på bildet under, var jeg klar til å skjære ut ryggbeinet. Jeg gikk igang med liv og lyst. Jeg må innrømme at jeg måtte improvisere med plastikkposer på henda, da vi ikke hadde noen engangshansker:P Men det funket veldig bra, det er noe med dette å få ting på henda..om man klarer å unngå det så går ting egentlig rimelig bra. Så der står jeg med gørr rennende fra to plastikkposer og en liten spiss kniv som egentlig ikke kan skade særlig mange og gyver løs på ryggbeinet. Det gikk da riktig så bra og hele ryggsøylen forsvant. Etter å ha skjært av diverse andre ekle deler av fisken som finner og gjeller var den mer eller mindre klar til bruk.
Litt krydder fant deretter veien og jeg har stor tro på at det blir en utrolig god middag i kveld. Jeg kan røpe at hvitløk er utrolig godt på fisk, samt litt sitronpepper og sur søt chilisaus for en ekstra liten spiss på det hele=) Skrelte deretter noe litt mer ordinær som poteter og gulerøtter. Sverget inne i meg selv på at det skulle gå lang tid til neste gang jeg skal renske en fisk. Men forsåvidt, jeg må jo innrømme at det finnes verre ting jeg kunne gjort. Denne snille faren min har da fisket mye i sitt liv og jeg har faktisk gjort opp en fisk før, det er egentlig ikke sååå ekkelt, men det er veldig moro å skryte av at man har gjort det og at det var veldig ekkelt:P

Ingen kommentarer: