19.06.2008

Wild at heart - merkelig merkelig film...

Wild at heart.....

Bilde hentet fra Wiki.

Nå har jeg aldri sett særlig mye av det David Lynch har stått bak tidligere, men jeg tenkte at jeg skulle gi denne filmen en sjanse. Dessuten har jeg alltid hatt en liten forkjærlighet for Nicholas Cage. Filmen varer i ca. to timer og er en merkelig sammensetning av en film. Den falt nok ikke helt i smak hos meg. Hva dette skyldes kan det være vanskelig å si...men jeg tror kanskje litt av "spesialeffektene", da tenker jeg spesielt med noen hekser som kommer flygende og litt spesiell fargebruk til tider i mellom scener. Dette var ikke helt noe for meg. Filmen var også for lang synes jeg. Nå må det jo også sies at jeg ikke visste helt hva jeg gikk til. MEEEN det som man legger merke til med når det kommer til Lynch, er musikkbruken. Raske skift mellom musikk og musikk som forteller mer enn å bare være i bakgrunnen. Lynch er jo også kjent for måten han bruker sin musikk. Musikken fra "Twin Peaks" er vel legendarisk...

Nicholas Cage spiller Sailor en litt uheldig fyr som blir offer for sin kjærestes mor. Moren er crazy loco og gjør alt hun kan for å forhindre at Sailor og Lula kan være sammen. Det er ikke noe hun ikke vil gjøre for å se Sailor død. Filmen spiller på dette med hemmelighetskremmeri og fortiden...alle har hemmeligheter og det viser seg at noen hemmeligheter har mye til felles.

Wiki

Filmen har mange kjente på plakaten, jeg kan fort nevne Willem Dafoe og Isabella Rossellini. Willem Dafoe synes jeg som alltid gjør en god figur, og han er skikkelig godt kledt for rollen som den små kriminelle, ekle fyren Bobby Peru "...as the country"....legg også merke til tennene....ikke særlig lekkert smekkert...Filmen har ellers mange merkelige karakterer og til tider kan filmen minne meg smått om "Requiem for a dream", mest på grunn av filmingen og den mildt sagt gale moren. Samtidig som den også kunne minne meg litt om "Fear and loathing in Las Vegas", dette litt på grunn av kjøringen og ekle hotellrom. Det er ett eller annet i alle fall som ligner litt. Ellers kan jeg ikke skryte på meg om dette er ekte Lynch stil eller ikke, siden jeg som sagt ikke har sett særlig mye av denne karen. Men jeg tror nok kanskje at de som liker denne stilen setter mer pris på denne filmen. Men for all del..det var veldig greit å se den og jeg har absolutt sett verre filmer. Men litt langdryg og litt merkelig. Men ellers kul dialekt og OK skuespill...samt velfungerende filmmusikk som trekker filmen opp! :)

Ingen kommentarer: