03.07.2010

Barn som drunker - er det skolen sin feil?

"Lærere som aksepterer...." - har man noe valg? Om et forledrepar ønsker å frita sitt barn fra undervisningen kan man vel ikke gjøre stort annet enn å anbefale dem at barnet bør delta, for sin egen sikkerhets skyld. Er det noe annet man kan gjøre? Veldig trist at kultur/religion er en direkte grunn til dette. Dessverre. Det burde vært obligatorisk uansett kjønn/religion spør du meg. Det viktigste er jo at man deltar. Kanskje med noe heldekkende om det er ønskelig. Men det viktigste er vel uansett at barna lærer seg å svømme. Jeg tror de aller fleste barn også ønsker det selv. Det er ikke noe moro å være den som sitter på sidelinjen....

Her kommer sleivkommentaren, jeg hadde dessverre mine mistanker da jeg leste om tragedien som skjedde på Romsås for ett par dager siden. Forferdelig trist! Men kanskje dette kan være en vekker og at ett par øyne åpnes. Og kanskje bør også den norske skolen være strengere og kreve at alle skal delta. Kanskje legge opp svømmeundervisningen på et annet sett om det er kravet. (Og her kommer jo så klart budsjett og ressurser inn i bildet). Og om det også er et ønske om integrering så er vel ikke den rette måten å holde barn unna svømming og gym. Det er slik skolehverdagen er. Man har gym og etter et visst klassetrinn har man svømming.

Jeg blir bare litt frustrert og dette er også noe vi har snakket om på jobb. Jeg skjønner jo at det ikke er av direkte uvilje at man holder barna unna, men jeg tror også det kan være hensiktmessig å legge til side enkelte deler av kulturen og la barna lære seg å svømme. Dessverre viser vel også tall at mange av de som drukner ikke har hatt tilstrekkelig undervisning på feltet og at en del av dem er innvandrere.

Har det ikke gått litt for langt når barn, med livet foran seg, drukner, som en direkte følge av at de ikke har lært seg å svømme? Spesielt tenker jeg på de som har passert 15-17 år...

Dette ble litt knotete....jeg føler med de som mistet sine, det er tragisk på alle måter. La oss håpe at det skjer noe både på skolen og hjemme hos de som søker fritak fra svømmeundervisningen....

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/wangnaveen/article3716800.ece

Ingen kommentarer: