13.10.2008

Amsterdam - smoking hot?

Da var vi tilbake fra en liten kjapp tur til Nederland og den røykfylte kanlbyen, Amsterdam. Inntrykket av byen er litt variert. På den ene siden har du en internasjonal storby, med hva det innebærer, på den andre siden har du en liten sjarmerende storby. Byen er ikke stor og du rekker godt å se det meste av byen på en liten helg. Den har mange flotte kanaler, om du da ikke ser bort i fra hvor skitne de er...men om kvelden, når mørket legger seg og de mange broene blir opplyst, ser du plutselig ikke kanalene for skitten...de er også sagt at husbåtene skyller kloakken sin ut i vannet. Litt ekkelt spør du meg...Husbåter finnes det ca 2500 av og de betaler alle en avgift. Mange husbåter så utrolig hyggelig ut og ikke så rent lite moderne, Ikea on water..

Det alle vet om Amsterdam før man reiser dit er at det er lov å røyke hasj der og at det er et rødt disktrikt der. Jeg tenkte at det var ei laaaaaaang gate, opplyst i alle mulige rødfarger, så enkelt var det ikke..men vi så ett par lettkledde damer (som vi da kaller horene) i ett par vindu. Det var litt spesielt. Når det kommer til den andre tingen vi alle vet..så blir dette da utført, om det kan sies på den måten, i såkalte Coffeeshops, og disse finnes det også mange av. Disse i mange utførelser, men generelt ser de litt slitte og lugubre ut. Vi kom aldri så langt at vi gikk inn på noen av disse stedene, men vi passerte veldig mange og de var ikke gjemt vekk, som jeg kanskje trodde. Det hele foregikk mye mer åpenlyst enn det jeg hadde trodd..og det var ikke sjelden å se noen fyre opp en liten en på gata heller...den umiskjennelige, søte eimen strømmer i mot deg...det er da du veit du er i Amsterdam.

Amsterdam er nok byen for dem som er glade i å feste..byen mangler en del sjarm synes jeg personlig...men du finner mange barer, cafeer og utesteder tett i tett.

Jeg er litt usikker på om jeg vil anbefale byen, jeg tror det kan være en koselig by å besøke på vinteren (evnt juleshopping e.l.), men det er viktig å huske på at selve sentrum er ganske lite og ikke særlig omfattende i forhold til mange andre storbyer. Jeg følte at det var litt spredt. Men for all del...dette er meg. Jeg er dog glad for at jeg har besøkt byen og sett de ulike sidene ved byen.

Bilder kommer i neste post....!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"...en liten sjarmerende storby. Byen er ikke stor..."

"..byen mangler en del sjarm.."

Bestem dæ da! ;) Neida, skjønne ka du meine. Planer om å stekk dit sjøl, men det bli nok itj med det første. Glede mæ på bilda!

Anonym sa...

Hei vesle venn. Fikk kortet dit i går. Skulle bare si tusen takk og at det kom vel fram.

Papsen