30.12.2008

en oppsummering av 2008

Ved årets slutt gjør man seg visse tanker og formeninger om hvordan året som kommer skal bli. Man tenker ut ting man skal slutte med, ting man skal gjøre mer av og ting man skal starte med. Dette være seg røyk, snus, trening eller reising. Slik er det vel med oss alle, det er blitt en liten tradisjon at man lover seg selv noe for det nye året. Nå husker jeg ikke i detalj hvilke planer jeg hadde for 2008, eller om noen av dem faktisk ble noe av, men jeg tenkte likevel at jeg for min egen del, skulle lage en liten oppsummering av året som har gått. Noen nyttårsløfter skal i alle fall ikke publiseres på nettet. Og tro meg, jeg har som deg, noen.

Året som har gått....

Begynnelsen av året (ojsann, merker at dette er lenge siden). Hva skjer i starten av 2008?
Jeg er inne i mitt siste år på lærerhøgskola, forhåpentligvis, studerer engelsk og tar PPU ved NTNU.
Engelsken er grei, selv om man kunne lagt ned en del mer arbeid...men tror også trynefaktor spiller en liten rolle, så resultatet blir så som så (innsatsen var det så klart IKKE:P noe å si noe på). På PPUn går det veldig greit, psykologi. Jeg er jo svært interessert i dette emnet og prater jo høl i hauet på folk der oppe. Skolemessig er jeg ferdig utdannet lærer 5.mai. Da var det jubel å glede, selv om en epoke av mitt liv var over.

Vi bestemte oss for å flytte til Oslo en gang i løpet av året. Og sa opp kontrakten vår i Sandgata, som hadde vært vårt hjem i ca 2,5 år. Vi savner Sandgata, samtidig som man ikke skal grave seg ned i det som var men heller fokusere på det som er. Uansett...da var det pakking til den store gullmedaljen. Vi hadde også bestilt oss 1 mnd lang ferietur, noe som for oss var ganske lenge, da våre turer stort sett hadde begrenset seg til 1 uke her og to dager der. Vårt reisemål var et gammel drømmemål for mitt vedkommende, Cuba. Mer om dette siden... Da er vi klar til å flytte. Etter litt mas, finner vi en leillighet ovenfor Tøyen. Dama der har møtt Anne Grete i Australia og AG er den som tipser oss om at hu har en ledig plass til leie...vi får denne usett og er veldig glade for at det ordner seg. Vi kunne jo leid katta i sekken, men det viser seg at plassen er helt grei. Vi har vel i ettertid konkludert med at vi betaler altfor mye for den og at det er noen mangler her og der. Men trøster oss med at det var "den første og beste". Dette vil igjen si at vi a: er på utkikk etter noe å kjøpe b: noe annet å leie.

Vi leier flyttebil og får alt nedover. Så og si...ikke kjøleskap, eller komfyr, eller vaskemaskin, eller spisebord, eller seng...eller julepynten...

I midten av juni reiser vi til Madrid....vi får ei uke i Madrid før vi setter snuten mot Cuba. Sigarenes øy. Vi opplever masse i løpet av de 3 ukene vi er på Cuba, men innser at det har blitt veldig turist'ish der nede og dette er noe som plager meg litt. Men samtidig så rakk jeg å se Cuba før Maccern skilt preger alt der nede. Men om ett par år så skal det ikke forundre meg om både det ene og det andre inntar øya. Vi er tross alt i 2008!

Vi kommer hjem fra ferie, solbrune og glade. Med sigar og rom i kofferten. Nå står jobb for turen. Jeg søkte egentlig på studier, men det ble bare masse rot med papir o.l. da jeg var på tur, så det hele ender opp med at jeg bestemmer meg for å søke jobb. Jeg har jo da alltids en utdannelse, men dette var da ikke så aktuelt, i og med at jeg ikke er så sikker på at lærer er det jeg vil med livet mitt. Jeg søker litt her og der, får et avslag her og der og blir rimelig nedtrykt. For penger og jobb må man jo ha.....viser igjen til den stive husleien (med tanke på str på leillighet). Jeg får etterhvert jobb på en kantine, hvor jeg da fungerer som cafemedarbeider (OAS liker ikke å se på plassen som en kantine, men mer cafe, greit nok). Her blir jeg da kjent med kun en stk...og merker vel etterhvert at jeg godt kunne tenkt meg en ny jobb....men ved årets slutt er jeg fremdeles ansatt, vel og merke kun 35% ansatt. Men uansett, dette gir penger til mat og husleie, så jeg er godt fornøyd.

Ukene og dagene går merkelig fort...i oktober reiser vi en snart tur til Amsterdam...byen var ikke helt den jeg forventet meg, men det var unektelig godt med en liten ferie. Jeg var allerede rastløs uka etter Cuba..! Vi kommer hjem med nytt mot og tar fatt på enda mer jobbing...jeg bestemmer meg for at jeg skal studere neste år og melder meg opp...så får man se!

November kommer og jeg fyller 25...! Grøss og gru..nå er det ingen vei tilbake. Jeg får ingen umiddelbare reaksjoner på dette, innser vel at det er noe alle må igjennom. Den feires med brask og bram....

Min kjære fyller deretter 28 år...enda mer grøss og gru...( jeg grøsser og gruer på hans vegne). Vi tar en liten båttur over kjølen og ender vel opp på en liten snurr for oss selv og med noen 40 åringer fra Toten..moro var det...

Jul og familietid..gavetid og stengetid. Julen blir feiret hjemme i Meråker.

Dette var vel en aldri så liten oppsummering av året...Jeg er veldig glad for at jeg kom meg til Cuba og må vel innrømme at dette var høydepunktet i år. Ellers er jeg spent på hva det neste har å by på!

Ingen kommentarer: