29.05.2008

Eksamensvakt! Del 1:

Min karriere som eksamensvakt begynte mandag 26.mai 2008. Jeg kledte meg for anledningen, mye såler som ikke skulle bråke og kun en liten dæsj parfyme, slik at ingen av kanditatene skulle få allergiske reaksjoner. Jeg smurte tre skiver med brunost og som se og hør seg bør, kokte min snille mor kaffe til meg og dette ble da helt over i en grønn, smekker termos!

Vel fremme tidlig denne mandagsmorgenen, solen hadde såvidt stått opp, ble jeg møtt av en hyggelig inspektør og en hel mappe med instruksjoner. Kart over hvem jeg skulle passe på, hva jeg skulle gjøre osv. Dette virket jo ikke så vanskelig.

Men vanskeligere skulle det likevel vise seg å være når man skal koordinere dobesøkene til 100 do trengte elever. Jeg trodde det var en for alle og alle for en, men de mer rutinerte eksamensvaktene glante bare olmt på meg og forventet at jeg skulle eskortere "mine" elever på do. Jeg spratt opp i det jeg skjønte at flausen var et faktum, jeg hadde gjort min første miss som eksamensvakt. Men det skal sies for ettertiden, at dette var den første og siste. Etter dette kom jeg inn i gamet og utviklet gode rutiner for lufting m.m.

For at du ikke skal få et inntrykk at dette er en karriere for såkalte "thrillseekers" skal jeg nå innvie deg i en aldri så liten hemmelighet. Dette var helt for jææævlig kjedelig og du sitter godt planta på rævva stort sett i 4 av 5 timer. Den siste timen bruker du til å lufte elever, gå på do med dem eller samle inn besvarelser. Men santen, tiden gikk faktisk og da klokka var to, tred jeg langsomt ut av lokale. Min første dag som eksamensvakt var over. Jeg var stolt som en hane og klukket litt for meg selv der jeg tuslet nedover korrioderen. Vellykket, vellykket! Dette må gjentas...


......the story continues .....

Ingen kommentarer: