14.08.2008

Tanker om tilpasset opplæring!

Leser i gårsdagens Adressa at mange kommuner i Trøndelag bryter opplæringsloven ved å ikke ha et spesialtilpasset tilbud til de som trenger dette. Dette være seg spes.ped eller generell tilpasning (funksjonshemninger osv.). Vel, sier jeg da. Foreldre klager og klager...lærere er overarbeidet, planlegger seg til døden og alt skal tilpasses de ulike elevene.

Ofte har en lærer 20-30 elever i en klasse, og ofte har også denne læreren dette ansvaret alene. Om læreren er heldig har man kanskje en assistent hos en med diagnose to eller tre ganger i uka. Og dette klager såklart denne hyperaktive gutten/jentas foreldre på. Vårt barn har KRAV på tilpasning og særbehandling sier de. De har jo all grunn til å kreve dette, dette også i følge lov om opplæring. MEEEN - da sier jeg - greit nok, dere har all rett til å kreve dette, men det er helt urimelig å FORVENTE at disse kravene som stilles skal følges opp. I dagens skole er dette saga blott og sjansen for tilpasset opplæring er minimal. Alle har krav på opplæring og det er ikke bare de barna som har en aller annen form for diagnose som trenger tilpasning, men dette er det fort å glemme i all ståheien. De sterke elevene har jo også krav på tilpasset opplæring, noe Kunnskapsløftet skulle bidra til. Men igjen, dette krever også kompetanse og ikke minst tid fra lærerens side. Når skal man rekke å tilpasse? Om natta, mens andre sover?

Nei, innfør spesialskoler som i Finland. Det er i alles interesser. Folk er forskjellige, men her i Norge skal vi være så forbanna inkluderende at det er til å bli kvalm av. Jeg tror man drar større nytte av kompetanse som "spesialbarna" har om de får være blant "likesinnede" i stedet for å ødelegge, samt bli stigmatiserte/bås-satte i en vanlig skole. Alle kjenner vel til rampegutten, eller hu jenta som alltid er ekkel....alle har hatt disse skikkelsene på sin skole. For at alle skal få den opplæringen de har krav på, og få en best mulig opplæring, mest mulig tilpasse de behov de har, må det gjøres noe. 30 elever i en klasse, hvor alle har ulike evner, muligheter og behov....

Før ble disse "tilfellene" tatt ut av klassen...hadde man flere lærere? Eller var man ikke like inkluderende for 10 år siden? Jeg husker selv at det var flere som ble tatt ut en time eller to, det var jo ikke noe galt med det, siden dette gangnet den/de dette gjaldt. Disse har klart seg utmerket i ettertid og jeg tror heller at man må bruke penger på å gjøre barn gode og la de føle mestring der hvor de kan mestre. Om dette betyr at de ikke får like mye tid på skolebenken, så tror jeg ikke at de nevneverdig taper på dette. Her er det ofte også foreldre som står i veien....de skal jo stå på krava. Foreldre og politikere, som såkalt "satser på skolepolitikken". Nei, sier jeg bare....en skolerevolusjon er det som skal til, for makan til makkverk skal man lete lenge etter....(nå er dette såklart en subjektiv og ganske generaliserende mening)...

Noe! må i alle fall gjøres!

Ingen kommentarer: