12.06.2008

"Good night and good luck"

Good Night, and Good Luck!

Filmen tar oss med tilbake til USA og 50- tallets klappjakt på kommunister. USA har alltid vært på jakt etter kommunister og denne filmen beskriver den daværende senatoren Joseph McCartneys anklagelser. Disse anklagelsene ble rettet mot folk han mistenkte for å være kommunister, eller folk man mistenkte for å sympatisere med kommunistene. Ed Murrow, spilt av David Strathairn, velger å ta opp kampen mot senatoren i sitt TV-program "See it now". Han retter stor kritikk mot senatorens tvilsomme metoder og høster etter hvert gode kritikker for sin journalistikk.

celluloid-dreams.de

Filmen burde kanskje gått litt mer i "dybden", men med sine 1:24 min når den ikke helt bunnen...men samtidig retter den et kritisk tilbakeblikk på USAs politikk, både i dag, men også på 50- og 60- tallet (under den kalde krigen). Mange uskyldige ble stemplet som sympatisører på denne tiden og det er noe av dette filmen tar opp. Vi får se, det jeg tror er autentiske, gamle opptak, som viser klipp fra rettsaker mot såkalte sympatisører.

Stemningen i filmen settes av dens svart/hvitt bruk og musikken som brukes er dekorativ og flatterende. Filmen ble nominert til 6 Oscar og George Clooney viser med denne filmen at han ikke bare er en dyktig (kjekk!:P) skuespiller, men også en glimrende regissør. Filmen leverer absolutt varene og er et severdig drama. David Strathairn i rollen som den munnrappe journalisten Ed Murrow, leverer virkelig varene, og hadde jeg ikke visst at dette var en film fra 2006, hadde jeg sannelig min hatt ikke hatt noen problemer med å se for meg han for 50 år siden. Han kledde rollen virkelig godt. Samtidig finner du også mange godt kjente skuespillere i litt mindre roller. En kanskje ikke for påkostet film, som gir et autentisk bilde på situasjonen for 50 år siden. Dette gjør den troverdig og interessant.

Se den=)

2 kommentarer:

Thomas D.J sa...

DAVID Strathairn, Elisabeth. David... ;)

*pirke*

Elisabeth sa...

Jeg som var inne på imdb:P haha..da har jeg skrevet feil her...:P:P Edward var jo karakteren..bra du minte meg på det..rota litt der ja!