17.06.2008

"The Happening" - ikke bruk penger på denne filmen!

The Happening:
Mark Wahlberg spiller her en biologilærer, i det New York blir utsatt for en rekke uforklarlige hendelser. Folk hopper fra hustak, skyter seg selv osv. Med andre ord tar de rett og slett livet av seg selv. Byen evakueres, men evakuering ender på et lite sted, ikke en gang avmerket på kartet. Ingen ser ut til å vite hva som skjer eller hvorfor det skjer. Selvfølgelig nevnes muligheten for et terrorangrep (ingen amerikanske filmer av denne typen kommer vel utenom dette?) men dette blir etterhvert avskrevet som en mulighet. Etter hvert dukker det opp meldinger om at flere store nordøstlige amerikanske storbyer er rammet av dette. Det blir gjennomført en evakuering.....



På sin flukt fra denne ukjente faren er det mange som ikke klarer seg, men Marks karakter Elliott og hans kone Alma, spilt av ei dame med bare ett ansiktsuttrykk, Zooey Deschanel, rømmer sammen med datteren til et vennepar. Siden de ikke vet hva som skjer eller hvordan det skjer gjelder det å eliminere mulighetene. Siden flukten ikke gikk særlig bra, ender de opp på et lite sted og det ser ikke ut til at det er noe mål og mening lengre. Meeeeen - så slår biologen til......

Er hun redd, sinna eller lei seg? Bildet er hentet fra pastemagazine.com

Regissøren er en my omdiskutert regissør og det kan vel sies at han har laget litt merkelige filmer som ikke helt har slått ann hos det store publikum. Men selv om de ikke har alltid toppet listene, må jeg innrømme at det er ett eller annet med filmene som gjør de annerledes. Jeg synes det er litt tøft gjort å gå litt imot strømmen.....!!"The Village" var kanskje et av det beste eksemplene på dette, selv om jeg må innrømme det var en rævva film med en utrolig kul slutt. Samme gjelder for "Unbreakable", denne filmen må kanskje sies å være et unntak fra regelen om at M.Night.Shyalaman lager dårlige filmer. Du har også "The sixth sense" som på sin tid introduserte Hayley Joel Osment i rollen som the one who sees dead people. Men for all del, det dreier seg om smak og behag. Men i "The Happening" kjenner man igjen en del elementer fra tidligere filmer.

Filmen er aldri spennende, det tar aldri helt av, den er ikke skummel, den er ikke særlig dramatisk, den er kanskje mer småkomisk enn noe annet, men den når ikke opp på det komiske planet heller. Den var en blanding av alt og ingenting. Jeg følte meg litt tom da jeg gikk ut. Jeg må vel også innrømme at jeg kanskje hadde håpet på en litt bedre film, nok en litt annerledes film fra Shyalaman med en tvist på slutten. Om du er kjempe stort fan av slike tomme såkalte thriller/grøsser filmer er kanskje dette noe for deg. Men om du som meg liker litt mer kvalitet, leier du den heller når den kommer ut....

4 kommentarer:

Anonym sa...

"...spilt av ei dame med bare ett ansiktsuttrykk" Haha!:D

Elisabeth sa...

ja, seriøst....hu hadd bare ETT!

Thomas D.J sa...

Se her ja! Her var vi enige gitt!
Zooey og "Maarky Mark" var virkelig på bærtur i denne filmen, og da mener jeg fleinsopptur! Det virka i hvertfall slik :-P
Makan til makkverk skal man lete lenge etter.
Har allerede slakta filmen så det synger i min egen blogg, så skal ikke gjenta det her.
Nøyer meg bare med å si at jeg skriver gledelig under på "Ikke bruk penger på denne filmen!" ;)

Elisabeth sa...

Hehe...=)=) Ja, dette var skikkelig elendig asså Thomas....flaut dårlig!